Najnowsze na blogu:

14 czerwca 2017

Wiedza banku niekoniecznie powinna być dostępna dla wszystkich

W opublikowanym niedawno na portalu Onet artykule "Bank pierwszy przewidzi twój awans, rozwód i śmierć" zostało poruszonych kilka ważnych kwestii, między innymi - olbrzymia ilość informacji, jakie na nasz temat posiadają banki:

 

Historię finansową z papieru zastąpi „żywa” historia klienta złożona z tysięcy decyzji, które podjął. Śledząc jego operacje – wydatki, dochody, nawyki finansowe – banki, z niemal 100% pewnością, będą mogły przewidzieć czy spłata kredytu będzie możliwa lub czy otwierany biznes okaże się sukcesem, który warto wspierać.

 

A to tylko niektóre z możliwości analizy na jaką pozwala posiadanie historii naszych wpływów i wydatków, jak to potwierdza dalsza część artykułu:

Analiza wydatków pozwoli przewidzieć czy starającemu się o kredyt mieszkaniowy małżeństwu może grozić rozwód.

A i to nie wszystko - historia zakupów może ujawniać nawet wrażliwe informacje osobiste - na przykład: opłaty za konkretnie kupowane leki mogą wskazać na przechodzone choroby; zakupy akcesoriów - preferencje seksualne; dokonywane przelewy i datki mogą wskazywać na poglądy religijne, polityczne i inne. 

 

Artykuł dalej omawia korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji i algorytmów, które badają nasze zachowania:

 

Przykład? Po trzecim weekendzie spędzonym w barze bank przyśle nam nie tylko wyliczenie wydatków, ale również analizę przyszłości – ile pieniędzy marnujemy miesięcznie, z jaką wiąże się to z stratą roczną i do czego może to doprowadzić. Bank oszczędzi nam moralizujących kazań, ale konkretnie wskaże konsekwencje naszych działań.

 

Jakkolwiek brzmi to ciekawie, gdy jest właściwie używane, to jednak brzmi to też groźnie, w przypadku gdyby te dane dostały się w niepowołane - nieżyczliwe nam ręce. 

 

(...) banki, z niemal 100% pewnością, będą mogły przewidzieć czy spłata kredytu będzie możliwa lub czy otwierany biznes okaże się sukcesem, który warto wspierać.

 

W warunkach konkurencji może to stanowić nawet o być albo nie być firmy - szczególnie, jeśli wrogi konkurent mógłby użyć tej wiedzy przeciwko nam.

 

Dlatego tak ważna jest dbałość o bezpieczeństwo danych na każdym etapie ich przetwarzania - od pozyskania, do nieodwracalnego usunięcia wraz z wycofywanymi z użycia nośnikami danych. Czy TWÓJ bank dba o TWOJE bezpieczeństwo na każdym z tych etapów?

Źródło artykułu oraz ilustracji: mojlepszyplan.onet.pl

 

Projekt i realizacja Spectrum Marketing 2022 | Wszelkie prawa zastrzeżone

CERTYFIKOWANY INSTYTUT NISZCZENIA DANYCH SP. Z O.O.

Bielawa | ul. Ostroszowicka 11

Łódź | Al. 1 Maja 87